gatelys

Feilmelding

Før du ringer feilmelding må du sjekke følgende:

  • hovedsikringene
  • jordfeilbryteren
  • inntakssikringene

Dersom det er mørkt også hos naboene:
Er det mørkt i alle hus er det et område som er uten strøm.
I de fleste tilfeller får vi beskjed umiddelbart fra driftssentralen dersom strømmen går i et større område.
Hvis du oppdager trær som har falt over strømlinjer, sett gnister eller røyk,
er det svært nyttig at du ringer oss så raskt som mulig. Dersom du lurer på informasjon om strømbruddet, så vennligst vent en halvtimes tid før du ringer. Den første tiden vet vi ikke så mye om årsaken til strømbruddet og vi må derfor prioritere å finne feilen fremfor å gi informasjon, slik at du kan få strømmen tilbake så raskt som mulig.

Hvis det bare er mørkt hos deg:
Hvis du har sjekket egne sikringer, jordfeilbryter og overspenningsvern, og fortsatt ikke funnet grunnen til at du er strømløs så ta kontakt med oss. Da kan vi sammen vurdere om feilen er i din installasjon eller i vårt nett.

Halv spenning:

Hvis du opplever at du har “halv spenning”, det vil si at det så vidt gløder noen steder og at deler av huset ikke har strøm:

  • Kontroller inntakssikringer og hovedsikringer hvis du har et trefaseanlegg (3 hovedsikringer).
  • Har du enfaseanlegg er feilen ute i nettet.

Hva er det som egentlig skjer når strømmen blir borte?

Høyspenningsnettet har en forsyningsspenning på 22.000 volt og dersom noe unormalt blir oppdaget, er det installert vern som veldig raskt kobler ut strømmen. Dette må gjøres av sikkerhetsmessige hensyn.

Noen av de høyspente kursene som forsyner bl.a. linjer i skogsområder, er utstyrt med automatisk gjeninnkobling for å gi deg strømmen tilbake så raskt som mulig dersom feilen er forbigående. Et tre som faller og bare ligger på nettet et kort øyeblikk, vil da kunne medføre at du bare opplever feilen som et blunk og at du etter dette får igjen stabil forsyning. Andre ganger ligger treet på eller det kan være gravd i en kabel eller andre uforutsette hendelser kan skje, og da må sikkerheten ivaretas med det til følge at du kan miste strømmen.

I nettet finnes mange brytere som gjør at vi relativt greit kan koble om forsyningen og eliminere følgene av feilen, men noen ganger må det gjøres ytterligere tiltak som f.eks å legge en provisorisk kabel eller kanskje sette inn et aggregat. Da kan det ta lang tid, og vi prioriterer alltid sikkerheten til våre montører først.

Meld fra om feil

Ved feil i tidsrommet 08.00 – 15.30 kontakter du kundeservice på telefon
32 79 20 20.

Utenfor dette tidsrommet ringer du vår vakttelefon 951 12 000

Styringssystem lys/varme

Info til våre hyttekunder eller andre som benytter seg av ulike løsninger for fjernstyring av lys/varme. Kontroller status til styringssystem før dere ringer HEV om strømløs hytte/bolig.

Gatebelysning

Viva-Iks står for vedlikeholdet av gatelys i Hurum. Feil ved veilys på hele strekninger blir reparert fortløpende, mens feil på enkelt lamper blir samlet i «reparasjonsrunde».

Meld fra om feil

Type feil: *
Adresse: *
Navn: *

Gatebelysning

Viva-Iks står for vedlikeholdet av gatelys i Hurum. Feil ved veilys på hele strekninger blir reparert fortløpende, mens feil på enkelt lamper blir samlet i «reparasjonsrunde».

Meld fra om feil

Type feil: * Adresse: * Navn: *

Feilmelding på gatelys?

Meld i fra på tlf. 32 22 58 00, eller ved å fylle ut skjemaet.

Melding om trefall

Navn: *
Telefon: *
Melding: *

Har du gjort observasjoner av trær som har falt over linjene, så gi oss gjerne beskjed om dette via dette skjemaet.

Melding om trefall

Navn: * Telefon: * Melding: *

Har du gjort observasjoner av trær som har falt over linjene, så gi oss gjerne beskjed om dette via dette skjemaet.